Handeln har underinvesterat i IT

Av: Dagmar Forne

Måste bara återkomma till den spännande frukosten i torsdags! Per Ankarås från IBM var en intressant talare. Hans poäng är att handeln har investerat alldeles för lite i sina digitala lösningar.
De butikskedjor som skaffat e-handel har ofta gjort det som ett separat projekt, fristående från den övriga driften.
– Så sätter de en person att ta hand om e-handeln och tror att frågan därmed är omhändertagen på ett bra sätt!
Det räcker inte att skapa en app. Nu krävs andra grepp.
Han menar att hela personalen måste engageras. Alla som möter kunden ska förstå vem kunden är, var han har handlat tidigare och vad han gillar och behöver.
Han säger att om all information som kundens köphistorik, lagersaldo och sådant finns på en surfplatta som säljaren har med sig i butiken vid mötet med kunden så går det snabbt att svara på kundfrågor.
Det går att beställa varan direkt.
På det viset går det att sälja mer.
Säljaren behöver inte stå bakom kassan och kolla lagersaldot medan kön växer och kunden känner sig allt mer obehaglig till mods över att vara till besvär.
Han säger att handeln egentligen borde vända på sin logik och börja utgå från e-handel i stället för från butiksdriften.

Alla med på noterna
Butikerna som servicepunkter för e-handeln är en bild som flera målat upp det senaste året.
För att det ska gå, måste butikschefer och butikssäljare vara med på noterna.
John Svensson från Axfood var inne på samma linje.
Axfood har sedan ett drygt år tillbaka infört mobila betalningar i sina dagligvarubutiker.
Projektets framgång beror mycket på att personalen är engagerad och känner sig trygg med de mobila betalningarna. De ska tycka det är roligt och lätt att hjälpa kunderna att komma igång.
För att hänga med i utvecklingen behöver detaljhandelsföretagen både investera i nya system och i att utbilda alla medarbetare i att dra maximal nytta av systemen.
Visst finns det en del kunder som inte är så intresserade, utan hellre handlar på det gamla vanliga sättet.
Men allt fler kunder har helt på egen hand skolat in sig i e-handeln, och de förväntar sig att fysiska butiker ska fungera lika smidigt som en webbutik.
Per Ankarås menar att de fysiska och de digitala världarna måste hänga ihop. Annars kommer nya aktörer som byggt sin affär utifrån e-handeln att ta allt större marknadsandelar och tränga ut de som hänger fast vid gammeldags butikskultur.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Handeln har underinvesterat i IT

  1. Malin sundström skriver:

    Äntligen!!! Kloka investeringar i digitala lösningar är ett steg i rätt riktning. Bara vi utnyttjar den kunskap som finns om kundernas beteende och hur deras köpprocess ser ut i dagens samhälle.
    //Malin Sundström, Swedish Institute for Innovative Retailing, http://www.siir.se

    Gilla

  2. Göran skriver:

    Jag tror att man som kund måste ställa sig frågan: vill jag ha en fysisk butik att gå in och känna, prova och avgöra om produkten är rätt för mig? I så fall köp den där och bibehåll fysiska butiker. Det visar sig ju alltmer att e-handlarna inte vill ta ansvar för returer och annan information som du får av en kunnig personal i en fysisk butik.
    Men vill man ha tomma butikslokaler och kanske bara skyltfönster i framtiden, så visst går det bra att gå på shoppingtur med platta eller lur i handen…

    Gilla

Lämna en kommentar