Förhindra kassasvinnet och förbättra resultatet

Detaljhandeln förlorar årligen 1,2 procent av sin omsättning genom olika typer av svinn. Kassasvinn står för 0,4 procent, det visar Global Theft Barometer 2015. Undersökningen visar också att 75 procent av stölderna kan härledas till personalstölder och snatteri. Har du det som krävs för att förebygga kassasvinn? Det är temat för dagens blogginlägg som skrivs av Henrik Borg, expert inom digitala lösningar på EG Sverige.

Många detaljhandlare använder automatiserade system för kartläggning av kassasvinn i sina butiker. Den här typen av analys markerar endast transaktioner som på förhand är definierade som misstänkta.

Detta ger inte en exakt bild av svinnet och du riskerar även att peka ut oskyldiga medarbetare.

När man hanterar ett stort antal transaktioner är det enklare för medarbetare att komma undan med kassasvinn, eftersom de kan gömma sig i mängden. Därför använder många större kedjor sig av en automatiserad analys som identifierar misstänkt beteende baserat på förhandsdefinierade parametrar. Detta generar ett stort antal transaktioner som ska kontrolleras, något som är resurskrävande och ökar risken för felaktigheter.

Därför har vi på EG tagit fram lösningen Loss Prevention, en anpassningsbar analys som är självlärande och identifierar bedrägerier genom befintliga och nya beteenden.

Lösningen ger dig större träffsäkerhet och underlättar ditt analysarbete. Genom rätt underlag kan du förbättra ditt analysarbete av butikstransaktioner. På så sätt får du ett mer träffsäkert underlag och undviker därmed att misstänka oskyldiga medarbetare. På så sätt blir det enklare att gå till botten med kassasvinnet.

3 tecken på att du behöver Loss Prevention:

  • Du saknar kontroll över kassasvinnet och insikt i vilka medarbetare som utnyttjar systemet till sin fördel

  • Din nuvarande lösning medför tidskrävande uppföljning, har bristande träffsäkerhet och medför att oskyldig personal misstänks

  • Du använder föråldrade urvalskriterier som bidrar till att du missar nya transaktionstyper som skapar kassasvinn

Ta hänsyn till kampanjer och högtider

Under högtider, såsom julen blir regelbaserade analyser mindre tillförlitliga. Detta beror på att det sker många byten och återköp under den här perioden. Ofta har man fördefinierade regler för betalningar. Om ett belopp överskrider en viss gräns ska transaktionen granskas manuellt, vilket leder till en ökad arbetsbelastning. De anställda som arbetar extra under julen tenderar därför att sticka ut i statistiken.

Många är omedvetna om att kampanjer och byte av sortiment kan bidra till att transaktionerna avviker från de uppsatta reglerna som analysen utgår ifrån. Detta kan leda till att extrapersonal som rycker in under hektiska perioder i större utsträckning misstänks.

Få koll på oärliga medarbetare

Anställda som utnyttjar systemet till sin egen fördel är måna om att inte bli upptäckta. Dessa medarbetare vet precis vad som krävs för att komma undan. Därför tenderar de att fokusera på regler i större utsträckning än övrig personal. Därför är det vanligt att oärliga medarbetare har minst antal granskade transaktioner, eftersom de vet hur man undviker att åka fast. På så sätt är regelbaserad analys inte tillförlitligt och kan rent av motverka grundsyftet.

Kartläggning av avvikande händelser

Dynamisk analys tar utgångspunkt i den totala mängden transaktioner i butiken. På så sätt är det möjligt att peka ut misstänksamma /misstänkta/ händelser som sticker ut från mängden. Det innebär också att analysen anpassar sig efter säsonger och andra avvikelser som förekommer under året. Därmed är det inte möjligt att manipulera analysen.

Läs mer:http://eg.se/kompetens/raadgivning-foer-foeretag/business-analytics/advanced-analytics/loss-prevention

 

Den 10 november ordnar vi på EG en heldag i Stockholm på temat retail. Då kommer vi berätta mer om vår lösning Loss Prevention.

Anmäl dig här:   http://eg.se/om-eg/aktuellt/arrangemang/eg-retail-day-2016

Har du några frågor kontakta gärna

 

Henrik Borg, Business Unit Manager, BI

henrik.borg@eg.se

0733 32 53 49

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s