Vilket jobb gör din produkt åt kunden?

Här är ett inlägg från Dagens Handels redaktion. Dagmar Forne var i USA för en tid sedan och lyssnade på Harvardprofessorn Clayton Christensen.

Alla snackar om att förstå kunden. Men är det relevant?

För att förstå  kunden tar man reda på allt möjligt – ålder, civilstånd, köpvanor, klädstorlek. Man samlar data kring vad personer har köpt och hoppas att de ska ha samma preferenser i morgon Clayton Christensen menar att det inte är speciellt relevant och ger ett exempel:

Milkshake. Han älskar milkshake och belv därför kallad till en fokusgrupp av en snabbmatskedja där han brukar handla.

De ville förbättra produkten så att deras trogna kunder skulle köpa mer.Smakpanelen smakade, förbättringar gjordes, men resultatet uteblev. De sålde inte ett dugg mer och professor Christensen föreslog en annan approach:

– Kolla vilket jobb milkshaken gör åt kunden!

Det visade sig att hälften av all milkshake köps tidigt på morgonen av män.

De  tog sin milkshake, satta sig i bilen och körde iväg.

Vilket jobb gör milkshaken åt männen i sina bilar?

Den ger dem något att göra under en långtråkig bilfärd till jobbet.

Finns det någon annan produkt som kan göra jobbet?

Jo, respondenterna hade ibland haft tillfälliga vikarier på tjänsten.

Banan. Värdelös, slut på en minut.

Munk, för kladdig och ohälsosam.

Bagel,torr och trist.

Snickers, ger bara dåligt samvete.

Milkshake fick idel lovord. Passar perfekt i handen, kladdar inte, tar 20 minuter att dricka upp, läskar.

Så för att göra produkten bättre tillsates små fruktbitar. Den tog lite längre tid att dricka upp samtidigt som den bjöd på små överraskningar.

Milkshake blev ännu bättre på sitt jobb.

Så fundera – vilket jobb gör din produkt åt dina kunder?.

 

.

 

 

Advertisements
Det här inlägget postades i Dagens Handels gästblogg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s