”Retailtainment” och hållbarhet heta trender under 2017

2017 kommer att bli ett fantastiskt år för handeln med stora möjligheter för aktörer att experimentera och testa nya idéer. Det är bara en sak de inte kan riskera i den snabbrörliga handelsbranschen, och det är att stå stilla. Så vilken utveckling kommer vi att se under året? IFS Global Industry Director för Retail, Ulf Tillander, har identifierat tre trender som kommer att påverka branschen under 2017:

Retailtainment, nya konceptbutiker och omni-channel

Fråga: När är en butik inte en butik?

Svar: Under 2017. Det här kommer att bli året då underhållning, eller ”retailtainment”, konceptbutiker och omni-channel blir verklighet. Allt för att göra butiksupplevelsen så interaktiv, engagerande och personlig som möjligt för kunden.

Begreppet ”retailtainment” kan enklast beskrivas som en dag på Liseberg. Ett bra exempel är National Geographics och iP2Entertainments nya globala kedja av upplevelsecentrum. Den första kommer att öppna under 2017 i Shenyang, Kina och kommer att erbjuda en 4 000 kvadratmeter stor konceptbutik som en del av köpcentret Shenyang K11 Art Mall.

Även i USA är retailtainment på frammarsch. Precis som i Europa är det butiksrestauranger som har banat väg för denna utveckling. Upplevelsekedjor inom handeln har haft stark tillväxt. Exempel på detta är Indoor Climbing, Punch Bowl Social (matservering, spel, sport och klubb under samma tak), iFLY skydiving samt Topgolf.

Konceptbutiker kommer att öka markant under 2017. De kommer att erbjuda en rikare shoppingupplevelse centrerad på utvalda produkter eller livsstilar samt en blandning av produkter, design och sociala kanaler för att uppnå en oförglömlig upplevelse. Konceptbutiken Story i New York (med mottot ”reinventing retail”) beskriver sig själv med “point of view of a magazine, changes like a gallery and sells things like a store”. Varje månad ändrar butiken tema och lanserar regelbundet samarbeten med andra företag, senast med Pepsi och General Electric.

Mellanstora återförsäljare kommer också att flytta fram sina koncept under 2017. Till exempel har butikskedjan Stadium konceptbutikerna Stadium Ski i Åre samt Stadium Outlet som fokuserar på prisvärda produkter. Stadium lanserar just nu även Stadium Pulse för mer exklusiva och trendiga produkter. Alla koncept knyts ihop med Stadium Online där kunder kan shoppa dygnet runt och få varorna levererade till dörren eller för upphämtning vid en av företagets butiker. Stadium använder bland annat IFS lösning för sortimentplanering och -påfyllning för att kunna erbjuda detta. Om det snöar skickar IFS-lösningen direkt ut en begäran för produktpåfyllning så att hyllorna dagen därpå är fyllda av skidor och pulkor, och konceptbutiken Stadium Ski har dessutom nya produkter i skyltfönstret.

Omni-channel: Exemplet Stadium bevisar att omni-channel är konceptbutikens bästa vän. För yngre konsumenter, som förväntar sig engagerande butiker och en personlig upplevelse, är omni-channel bara ett annat ord för vanlig handel. Återförsäljare måste därför inse att 2017 kommer att bli året då omni-channel växlar upp och blir snabbare, ännu mer varierad samt mycket mer angelägen.

Den eviga frågan som återförsäljare ställer sig i samband med omni-channel är ”hur?”. Stadiumexemplet visar att omni-channel inte handlar om att återuppfinna hjulet. Det handlar snarare om att sammankoppla befintliga processer. Oavsett hur sexig en lösning är på utsidan så är det det bakomliggande systemets kapacitet att stödja verksamheten som gör skillnaden. Framgång inom omni-channel har lika mycket med logistik att göra som med smarta skärmar. Listiga återförsäljare vet att omni-channel är beroende av total översikt över varor genom hela värdekedjan. De är dessutom rustade att planera och skapa prognoser för tillgång, efterfrågan och lagernivåer. I en RSR-undersökning från 2016, Retailers’ Omni-Channel Blind Spot: Digital, sa 56 procent av ledande återförsäljare att de såg stort värde i att implementera butiksteknologi som kan synliggöra varor på tvärs av kanaler i realtid för deras anställda.

Snabbhet och innovation – konsumenter testar allt

Snabbhet och innovation kommer att vara av högsta betydelse under 2017. Digital transformation kommer att revolutionera alla aspekter av detaljhandeln. Från butiker till appar till lager; digital experimentering kommer att genomsyra allt. Om återförsäljare kan paketera och leverera på rätt sätt så kommer konsumenterna testa det – oavsett vad det är. IDC spår följande i sin rapport 2017 IDC FutureScape Worldwide Retail 2017 Predictions:

2017: Intelligenta assistenter kommer att vara en av de mest centrala apparna då de hjälper konsumenter inom omni-channel

2018: 30 procent av alla stora detaljhandlare kommer att ha implementerat en digital B2B2C-plattform för omni-channel. Det kommer att förbättra kundupplevelsen, processeffektivitet samt lagerhantering.

2019: Robotteknik och sakernas internet kommer att förbättra effektiviteten i butiken, på lagret samt på distributionscentret. Pionjärerna kommer att uppnå effektivitetsförbättringar med 150 procent medan företag som väntar kommer att se förbättringar på cirka 300 procent. Artificiell intelligens kommer att förändra hur 25 procent av alla handlare, marknadsförare, planerare och operatörer arbetar. Produktiviteten för dessa kommer att öka med 30 procent och KPIer med 10 till 20 procent.

Om ni tycker att detta låter osannolikt bör ni tänka om. Medan IDC spår att artificiell intelligens kommer att slå igenom år 2019 så är virtuell verklighet (VR) redan här. Den svenska forskningsgruppen HUI utsåg VR-glasögon till årets julklapp för 2016. För att bli årets julklapp måste produkten ha potential för att sälja i stora volymer, ha varit en snackis under året samt representera dagens teknologiska trender. Återförsäljare måste börja experimentera omedelbart.

Om återförsäljarna kan göra det tillgängligt på rätt sätt så kommer konsumenterna att testa det. Men leverans är en central fråga. Det är helt avgörande att ha ett system med en öppen arkitektur som kan integreras mot alla sorters enheter för att kunna vara säker på att leverera. Detta förankrar kundupplevelsen i den bredare verksamheten och utgör en stabil grund för att testa innovationer. Starbucks är ett bra exempel på enkel och genomförbar innovation som ger avkastning på kort sikt. Deras strategiska medlemsapp skapar en omni-channelupplevelse som driver trafik till deras fysiska och virtuella butiker. Kunderna får ett gratis medlemskort som kan användas vid alla köptillfällen. Men kortet är också återuppladdningsbart genom alla kanaler i realtid. En kund som väntar i kö kan kontrollera sitt kortsaldo med hjälp av telefonen och ladda upp det innan det är dags att betala.

Öppen hållbarhet ökar försäljningen

Det kan krävas mer än 20 000 liter vatten för att producera 1 kilo bomull, vilket är mängden som krävs för en t-shirt och ett par jeans. Det kan krävas upp till 8 000 olika kemikalier för att omvandla råmaterial till kläder. Och i takt med att säljcyklerna blir tätare blir avfall och återvinning en stor utmaning för miljön. Detta innebär att hållbarhet kommer att bli ett ännu hetare ämne för konsumenter under 2017. En Nielsen-studie från 2015 rapporterade att 72 procent av konsumenter mellan 15-20 år (Generation Z) är villiga att betala mer för produkter med en låg påverkan på miljön. Detta är en ökning från 55 procent år 2014.

En BoF-artikel (Business of Fashion) från 2016 visar att modeföretag som H&M och Zara vill utöka sitt miljövänliga sortiment eftersom mer än 14 procent av konsumenterna vill ha mer hållbara och naturliga tyger. En stor del av dessa 14 procent tillhör generationen som kallas ”Millennials”, vilken är en viktig målgrupp för modeskaparna. Forskning visar att denna grupp är alltmer villiga att välja mindre och specialiserade återförsäljare som lägger tonvikt på hållbarhet. Maxine Bedat, vd för den miljömedvetna modesajten Zady, sammanfattade utmaningen på följande sätt: –150 miljarder plagg produceras globalt varje år. Utmaningen är att producera kläder … som folk vill använda fler än sju gånger.

Att öppet visa sitt hållbarhetsfokus för unga kunder kan ha stora effekter på försäljningen. Amerikanska ungdomsmodeföretaget American Eagle Outfitters gör jeans och t-shirts och konsumerar således stora mängder bomull. Men istället för att återuppfinna hjulet bestämde sig företaget för att dra nytta av befintliga nätverk och gick med i Better Cotton Initiative (BCI) samt Sustainable Apparel Coalition (SAC) för att ta större ansvar igenom hela försörjningskedjan och kunna påverka användningen av vatten och kemikalier. Daren Abney på BCI gav följande råd till återförsäljare: –Ta reda på vad som är viktigt för ditt varumärke … ta det ett steg åt gången. Fråga dig själv vilken förändring som kommer ha störst påverkan på din verksamhet.

Nyckeln till tillväxt under 2017 kommer att vara förändringsbenägenhet, innovation och hållbarhet. Så länge återförsäljare fokuserar på dessa områden kommer de att få ett försprång. Det var ingen slump att multi-channel och hållbarhet kom på tal när Marks & Spencers vd Steve Rowe nyligen meddelade att varuhuskedjan skulle stänga 100 butiker globalt:

–Dessa beslut är helt avgörande för att bygga ett Marks & Spencer som är enklare och mer relevant i många olika kanaler samt fokuserat på att leverera hållbar avkastning.

Det är uppenbart att företag inte längre bara kan ”hålla sig till det de kan” i sin bekvämlighetszon. Marks & Spencer har fortfarande en chans att klara sig – men inte genom ”business as usual”. Börja experimentera nu – dina kunder kommer att tacka dig.

För att läsa mer av Ulf Tillander besök IFS blogg.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s